اقتصاد مدرسه, مطالب اقتصادی

آموزش پس انداز و صرفه جویی پول به کودکان

آموزش پس انداز و صرفه جویی پول به کودکان
 
رده سنی 3 تا 8 سال
 قلک اول: “صرفه جويی”
توضیح دهید قلک شیشه ايی “صرفه جويی” فقط برای خريد چیزهايی است که او ممکن است در آينده بخواهد خريداری کند.
قلک دوم: “هزينه”
برای فرزندتان توضیح دهید که شیشه “هزينه” برای موارد فوری مانند خريد يک آبنبات يا تنقلات از فروشگاه مواد غذايی است.
قلک سوم: “کمک به نیازمندان”
برای فرزند خود توضیح دهید اين قلک شیشه ايی “کمک به نیازمندان” برای پس انداز پول هايی است که برای انجام امور خیرخواهانه، کمک به نیازمندان و حیوانات صرف خواهد شد.
 
 
رده سنی 8 سال به بالا
اما اينکه چگونه به کودکان 8 سال به بالا مهارت پس انداز را بیاموزيم بايد متفاوت عمل کنیم. از اين سن به بعد وقت آن رسیده است که آنها را با افتتاح حساب پس انداز در بانک آشنا نمايیم. اين که آنها بتوانند پس اندازهای خود را در يک حساب بانکی سپرده گذاری کنند. لذا آنها را با خود به بانک ببريد و طريقه افتتاح حساب و نحوه سپرده گذاری را به آنها آموزش دهید
 
 
رده سنی 8-11 :آموزش مبانی
 اين محدوده سنی يک فرصت خوب برای شروع شکل گیری يک ايده سرمايه گذاری است. اينکه سرمايه گذاری چیست و چه مفهومی دارد.
به کودکان توضیح دهید سرمايه گذاری، راهی است که می توانید با پولی که داريد پول بیشتری کسب کنید. اگر آنها رياضیات و درصد را تا حدودی می دانند، نرخ بهره را برای آنها توضیح دهید. اينکه اگر آنها مقدار پول مشخصی را به کسی قرض دهند پولش به اضافه چند درصد به او بازگردانده خواهد شد.
اکنون می توانید توضیح دهید که چگونه يک بانک به پولی که او به بانک سپرده است سود پرداخت میکند. اين اولین و ساده ترين روشی است که اکثر کودکان را تشويق به صرفه جويی، پس انداز و سرمايه گذاری می کند.
 
 
رده سنی 12-15 :یادگيری در مورد بازار

 

 

 در اين مرحله می توانید شروع به معرفی بازار سهام کنید. توضیح دهید سهام چیست؟ چگونه ارزش سهام بر اساس عملکرد شرکت می باشد؟ اينکه اگر يک شرکت در سال جاری بیشتر از سال گذشته درآمد داشته باشد، مردم تمايل دارند سهام بیشتری از آن شرکت بخرند و در اين حالت است که ارزش سهام آن شرکت افزايش خواهد يافت. شما همچنین میتوانید آنها را با بازار بورس اوراق بهادر آشنا کنید و تجارت را در اين بازار توضی دهید. اين فعالیتهای آموزشی به آنها کمک می کند ارزش سهام يک شرکت را با توجه به داده های قبل آن شرکت پیگیری و پیش بینی کنند.
رده سنی 16-18 :یادگيری درباره تجارت
 در اين سن، نوجوانان احتمالا دوره های پیشرفته رياضی و اقتصاد را طی کرده اند و موقع آن است که در دنیای واقعی به سرمايه گذاری در بازار سهام برای دوره های کوتاه مدت و بلندمدت مبادرت ورزند. بهترين راه برای انجام اين کار اين است که آنها ابتدا در برنامه های شبیه سازشده خريدو فروش سهام شدرکت کنند و تجارب لازم را در خريد سهام و پیش بینی به دست آورند و بعد با سرمايه گذاری کوچک وارد سرمايه گذاری در بورس شوند.
اجازه دهید آنها با سرمايه های کوچک تجارب لازم را به دست آورند و در صورت شکست دوباره شروع کنند. آنها را زير نظر داشته باشید تا بتوانید راهنمايی های لازم را به آنها بدهید.
سازمان بورس و اوراق بهادر ايران به مانند اکثر بازارهای بورس کشورهای جهان مبادرت به ايجاد تالار مجازی بورس نموده است که معاملات خريدو فروش سهام را شبیه سازی می کند و کودکان و حتی بزرگسالان می توانند با مراجعه به اين نرمافزار شبیه سازی، خريدو فروش سهام را به صورت واقعی انجام داده و آموزشها و مهارتهای لازم را فرابگیرند. اين سايت موقعیت خوبی را فراهم آورده است تا بتوانید به کودکان سرمايهگذاری در بورس را آموزش دهید.
 آدرس اينترنتی www.irvex.ir برويد و وارد تالار مجازی بورس ايران شويد و پس از ثبت نام در سايت به راحتی می توانید به صورت واقعی سهام شرکتی را بخريد يا بفروشید. پس سعی کنید در حضور فرزندانتان اين کار را انجام داده و آنها را با اصول خريدو فروش سهام آشنا نموده و همچنین نحوه سرمايه گذاری کوچکی را هم به آنها آموزش دهید.
در مدرسه نیز معلمین گرامی میتوانند به صورت يک کارگاه آموزشی، پس از آموزش مفاهیم اولیه، به صورت عملی چگونگی سرمايه گذاری در بورس را در اين سايت به دانش آموزان آموزش داده و حتی از آنها بخواهند به صورت گروههای چند نفرِ، مبادرت به اين کار نمايند.
لذا سعی کنید از دانش آموزان خود بخواهید به همراه پدر و مادر خود در اين سايت يک سرمايه گذاری کوچک در بورس را انجام داده و نتايج آن را به صورت يک گزارش در کلاس ارائه دهند.
 
 
منبع: کتاب اقتصاد و کودکان، نشرنی

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *