اقتصاد مدرسه

آموزش اقتصاد به کودکان

آموزش اقتصاد به کودکان

کودکان ما آينده سازان کشور هستند به همین دلیل آنها حق دارند که از اقتصاد، سیاست، تاريخ، مذهب و….. کشورشان بدانند. دلایل بسیاری وجود دارد که چرا کودکان بايد از سنین پايین با اقتصاد آشنا شوند، شايد يکی از مهمترين دلایل آن این است که آنها در اين اقتصاد رشد خواهند کرد؛ بنابراين، آنها بايد درباره وضعیت و چشم انداز مالی و اقتصادی کشور خود بدانند.
زيرا اقتصاد بر عوامل بسیاری ازجمله: نرخ تورم، نرخ بهره، سرمايه گذاری، نرخ بیکاری، اشتغال، مزايای مالی، تحصیالت دانشگاهی و نرخ رشد شغلی و…. که قابل لمس برای عموم مردم حتی کودکان هستند، تأثیرگذار است.                      

کودکان ممکن است در خانواده، اخبار، مدرسه، جامعه و ….. از اقتصادهای بزرگ دنیا مانند آمريکا، چین، ژاپن، اتحاديه اروپا… و همچنین در مورد رويدادهای تاريخی اقتصادی مانند: تحريم، رکود اقتصادی و تورم… بشنوند. اما تا زمانی که در مقاطع بالاتر تحصیلی (دبیرستان و دانشگاه) با اقتصاد آشنا می شوند (درصورتیکه رشته تحصیلی آنها اقتصاد، مالی يا مديريت باشد)، معمولا نمی آموزند که اقتصاد چگونه کار می کند و چه تأثیراتی بر زندگی فعلی و آينده آنها خواهد گذاشت.

اما نکته مهم اين است که ممکن است شما از خودتان سؤال کنید که چرا کودکان بايد با اين موضوعات آشنا شوند. اين سؤال خوبی است به نظر میرسد اقتصاد يک دانش و فعالیت صرفاً دانشگاهی است که بسیار خسته کننده و پیچیده است، اما اين را بايد دانست که اقتصاد صرفاً
مربوط به کتاب های درسی نیست. کودکان هرروز با عوامل اقتصادی بسیاری برخورد می کنند، که حتی معنا و مفهوم آنها را نمی دانند. لذا آموزش اقتصاد به کودکان کمک میکند تا آنها درک درستی از اينکه اقتصاد چگونه کار میکند، داشته باشند. زيرا اقتصاد تقريباً بخشی از همه آن چیزهايی است که تا به حال به آن فکر کرده ايد. اقتصاد صرفاً مطالعه پول نیست، بلکه مطالعه همه چیزهايی است که بايد با پول انجام شود، مانند داد وستد، پس انداز، سرمايه گذاری، سود، وام، مالیات و پیش بینی آينده….

شايد يکی از مهمترين و اساسی ترين موضوع در اقتصاد اين است: بعلت وجود محدوديتهای برخی منابع مانند: پول، زمان، شما هرگز نمی توانید همه آن چیز را که می خواهید دريافت کنید و چون هیچ چیز نامحدود نیست اين بدان معنی است که شما بايد انتخاب کنید.

قیمت ها می توانند بالا و پايین بروند. شرکت ها می توانند سالهای خوب و بدی داشته باشند. اقتصاد ملی میتواند رونق و رکود را تجربه کند لذا همیشه آسان نیست که شما بدون داشتن دانش و مهارت اقتصادی و مالی پیش بینی از آينده اقتصاد داشته باشید. اما در دنیايی پر از انتخاب، يادگیری موضوعات اقتصادی و مالی می تواند به شما در انتخاب بهترين ها برای خودتان، خانواده، جامعه و آينده تان کمک کند و اين میسر نخواهد شد مگر با آموزشی پیوسته و بلندمدت از سنین کودکی تا بزرگسالی.

منبع: کتاب اقتصاد و کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *